بنیان سازمان عقیدتی سیاسی یکی از مهمترین تحولات ارتش پس از پیروزی انقلاب اسلامی بود. اقدامی که با ابتکار رهبر معظم انقلاب و فرمان حضرت امام(ره) در 24 مهر 1358 به ثمر نشست و امروز آثار و برکات آن در ارتش مکتبی جمهوری اسلامی ایران کاملاًً مشهود است. ارتش جمهوری اسلامی ایران امروز در نگاه مردم یک ارتش توانمند، ولایی و مردمی است. از نظر دفاعی و آمادگی نظامی پیشینه جهادی، در اوج عزت و اقتدار است. مهمتر از همه اینکه وجه ایثارگری در رفتار ارتش و ارتشیان مؤمن، نمود چشمگیری دارد و خالصانه و بیدریغ تمام توان خود را در خدمت مردم قرار داده است. بدون شک روح ایمانی حاکم بر ارتش، اکسیری بوده که مس وجودی ارتش را اینگونه طلا کرده و توانسته چنین نشاطی در راه خدمت به ملت را در کالبد ارتش بدمد. با حجتالاسلام عباس محمدحسنی، رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش درباره آثار و برکات تشکیل سازمان عقیدتی سیاسی ارتش صحبت کردهایم؛ درباره ارتشی که باید میماند و تبدیل به ارتش خدا و ارتش قرآن میشد و چه خالصانه در این مسیر گام برمیدارد.
در ابتدای امر لازم میدانم فرا رسیدن سالروز تأسیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش بهعنوان یکی از مهمترین اقدامات تأسیسی حضرت امام با ابتکار و نقشمحوری مقام معظم رهبری را گرامی بدارم. آنچه در ارتش میگذرد و نقش سازمان عقیدتی سیاسی ارتش در شکلگیری صفات و تواناییها، چنانکه گفتید؛ ارتشها برابر مأموریتها و اقتضائاتشان، سازمانهای تجهیزات محور هستند و نقش عنصر نیروی انسانی بهعنوان کاربر تجهیزاتی با این سطح اهمیت و حساسیت بسیار بالاست. باید به نیروی انسانی کاربر این سامانهها توجه مضاعف معطوف شود و نیازهای او تأمین شود تا بتواند به شایستگی انجام وظیفه کند. این قسمت امر بین همه ارتشهای جهان یکسان است. اما در نظام اسلامی، برای پیکره و کالبد نیروی انسانی هم کاربری تعریف شده و این جسم هم راننده و کاربری دارد که روح اوست. این نگاه بلند امامین انقلاب ناظر به الزامات معنوی برای اغنا و اقناع روح نیروی رزم است تا در نهایت، همه آنچه در این نیروی توانمند میگذرد با صبغه الهی و معنوی باشد و اوج شکوه سرباز مسلمان را به همه امتها نشان دهد. ارتشی نمونه به کسی گفته میشود که توانمند در رزم، سرآمد در نظم، وفادار به مکتب، ملت و میهن، در بحرانها مقاوم چون کوه و خطرپذیر، در دین داری متشرع و ملتزم در دشمن ستیزی بصیر،ترش روی و مقتدر، در مردم داری نرم خوی و منعطف است. یک ارتشی دارای ظاهری آراسته، با محاسن و زیبایی باطنی و بری از معایب. ارتشی باید بهگونهای باشد که دیدنشان، آدمی را به یاد خدا، مجاهدان، مومنان راستین صدر اسلام بیندازد.
ویژگیها و توانمندیهای ارتش بر دو قسم رزمیو معنوی تقسیم میشود که ایجاد، تقویت و تعمیق ویژگیهای معنوی مثل خداباوری، شهادتطلبی، ایمان و التزام به ارزشهای اخلاقی از وظایف سازمان است. اگر ارتش از نظر معنوی درتراز لازم قرار نگیرد، انگیزه و توان لازم برای کاربرد تجهیزاتش را نخواهد داشت. این انگیزه است که به انسان توانمندی و حتی قدرت خطرپذیری میبخشد تا او دشوارترین شرایط را تحمل کند، زندگی در شرایط سخت را برگزیند، خود را آماج خطر و گلوله و انفجار قرار دهد و به دل توفان بزند؛ از آسایش جانش میگذرد تا ملتی در آسایش باشد. این انگیزه را معنویت به رزمنده میبخشد؛ اعتقادات، ایمان قوی، عشق به ارزشها، عشق به خدا، عشق به مکتب و عشق به میهن. نقش عقیدتی سیاسی در ارتش همین عشقآفرینی به خداست. به ارزشهای اسلامی و موضوع میهندوستی است. انسان وقتی جانش را فدای چیزی میکند که آن را بیش از خودش دوست داشته باشد؛ عاشقش باشد. وقتی این عشق پدید میآید و آتشش به جان رزمنده میگیرد، او بدون محاسبه خودش را برای کشور و ملتی که بیش از خودش دوستشان دارد، فدا میکند. این عشق باید باشد، بماند و ببالد. عقیدتی سیاسی تلاش میکند در سایه تعالیم قرآن و حدیث این دانه عشق را در دل رزمنده شکوفا کند. ما اگر در سازمان عقیدتی سیاسی بتوانیم ارتش و ارتشیان را عاشق خدا و اسلام و میهن کنیم آنگاه است که میتوانیم بگوییم، موفق عمل کردهایم. این توضیح، یک منشأ و مشرب نورانی هم دارد و آنگاه مقام معظم رهبری است که میفرمایند: عقیدتی سیاسی کارش و هنرش این است که دلها را به سمت خدا بیاورد. همکاران من هم نهایت توان و هنرشان را به کار میگیرند تا این عشقآفرینی در منتها درجه آن محقق شود. دعوتشان هم یکجانبه نیست. کسی را به خط مقدم نبرد اعزام نمیکنند؛ بلکه همگان را به همراهی و همسنگری دعوت میکنند. خودشان هم لباس رزم دارند، همسنگری و جانبازی میکنند و شهید میشوند. حضرت امام هم دنبال این بودند که ارتش بماند و ارتش خدا و ارتش قرآنی شود و امروز به برکت و عنایت الهی، ارتش ما در این موقعیت، ارتش شاخص است. بنابراین سازمان عقیدتی سیاسی ارتش نقش تبیینی- تبلیغی دارد و باید الگوی عملی باشد.
روحانیون عقیدتی سیاسی چقدر با پرسنل- اعم از کادر و سرباز- رابطه دارند. کمیت و کیفیت این رابطه چگونه است؟
رابطه روحانیون عقیدتی سیاسی با کارکنان ارتش همانند رابطه آنان در بیرون از ارتش با مردم است. روحانیت همانگونه که در بیرون از ارتش از مردم با مردم و برای مردم هستند، دقیقاً همین رابطه را در ارتش هم دارند؛ به این معنا که روحانیون در ارتش خودشان را از کارکنان، با کارکنان و برای کارکنان میدانند. در نتیجه هم محبت میورزند و هم محبت میبینند. این رابطه از دانشگاهها و آموزشگاههای افسری تا یگانهای ستاد و صف مرزی وجود دارد؛ این رابطهها به شکلهای مختلف خود را نشان میدهند؛ به شکل مربی و متربی، به شکل امام و مامومیدر نمازهای جماعت، به شکل مشورتدهنده و مشورت گیرنده، خادم و مخدوم، مبلغ و تبلیغ شونده و گاهی بهصورت هم رزم و هم خدمت و هم کار جلوه میکند. همکاران عزیز روحانی من که در واقع سربازان فرهنگی ارتش هستند، کاملاًً با سایر کارکنان ارتش مأنوس هستند و تلاش گستردهای در تمام این سالها صورت گرفته تا وجه همسنگری این عزیزان با سایر کارکنان ارتش تقویت شود. امروز مفتخرم اعلام کنم عزیزان روحانی از همان لحظه ورود عزیزان ارتش به خدمت، از سختترین دورههایی که این عزیزان طی میکنند، از جمله در آموزش رزم مقدماتی دانشجویان دانشگاههای افسری، دورههای درجهداری و... حضور و همراهی جدی با این عزیزان دارند. در بسیاری از یگانهای مستقر در مناطق عملیاتی، مناطق محروم، مواضع پدافندی در صعبالعبورترین مناطق و حتی سفرهای دریانوردی برای مقابله با دزدی دریایی هم روحانیون حضور دارند. این عزیزان با شرایط خدمتی مشابه عزیزان نظامی خدمت میکنند و مشابه و حتی بیش از این عزیزان در معرض نقل و انتقالات قرار میگیرند و متناسب با این وضعیت بسیاری از آموزشهای نظامی را فرامیگیرند و شناخت محیطی مناسبی پیدا میکنند. یکی از فواید این همراهی مستمر، انس بیشتر کارکنان ارتش با عزیزان روحانی است. نمیتوانم بگویم فقط لباس این عزیزان با هم تفاوت دارد؛ چرا که در شرایط عملیاتی و آموزشی، بسیار دیده میشود که عزیزان روحانی لباس رزم بر تن و پوتین به پا دارند و مانند یک سرباز پیاده خدمت میکنند. امروز در ارتش در وضعیتی هستیم که عزیزان نظامی از بینش مکتبی و مذهبی مناسبی برخوردار شدهاند و عزیزان روحانی هماشراف مناسبی به تاریخ نظامی، وقایع دفاع مقدس و عملکرد تجهیزات و... پیدا کردهاند. در یک نگاه حداقلی باید بگوییم این همجواری ارزنده باعث انتقال فرهنگی متقابل شده است. از سوی دیگر وقتی یک عزیز روحانی قابلیت یا دشواری کار با تجهیزات یا مأموریتها را بشناسد، یقیناً مراجعه عزیزان نظامی با پاسخ مناسبتری مواجه خواهد شد. اما عزیزان روحانی فقط متصدی امور شرعی و پاسخگویی به سؤالات شرعی کارکنان نظامی نیستند. در حضور مستمرشان از رسیدگی به مشکلات و گرفتاریهای کارکنان گرفته تا موضوعات فرهنگی و تبلیغی، آموزش قرآن و نهجالبلاغه، تشکیل و تقویت فرهنگسراها و آموزش خانوادهها و. .. امور بسیاری را به نتیجه میرسانند و گوش شنوای همه، از خانوادهها گرفته تا کارکنان و از سربازان گرفته تا افسران هستند، بهخاطر لطف فراوان فرماندهان عزیز، راهحل سریع بسیاری از مشکلات هستند و به این خدمتگزاری افتخار میکنند.
از طرف دیگر تعامل مناسب و کیفی با سامانه فرماندهی، نیازمند مطلوبیت کیفی ارتباط متقابل است. تعامل سازنده با سامانه فرماندهی خواست متقابل ماست. امروز بحمدالله فرماندهان ارتش در معنویت محوری، حقجویی، و عدالت محوری، پیشگام هستند. تعامل با این فرماندهان مکتبی، جهادی، متدین و انقلابی صحنه خدمت را برای ما و همکارانمان در عقیدتی سیاسی بسیار دلپذیر و خوشایند کرده است و در نهایت خرسندی، شخصیت و منش این فرماندهان انقلابی، مثال ملموس و عینی همکاران من در مأموریت معنویتافزایی در کارکنان و خانواده ارتش و حتی اقشار جامعه غیرنظامی هستند. این عزیزان مؤمن و متعهد، طلایهداران برنامههای ارزشی هستند و ارتشیان، با نگاه به این فرماندهان ارزشی، راهشان را خوب میشناسند و مسیر درست را انتخاب میکنند. با حضور چنین فرماندهان و کارکنانی تلاش معنویتافزایی در ارتش سرعت دوچندان پیدا میکند.
طی سالهای اخیر رابطه و پیوند ارتش و مردم را بیشتر میبینیم و لمس میکنیم. بهنظر شما علت نمود و بروز بیشتر این رابطه در این سالها چیست؟
به چند دلیل؛ 1- بروز حوادث طبیعی مثل سیل، زلزله و کرونا و حضور به هنگام و موثر و گسترده ارتش در امر امدادرسانی به مردم 2- بازتابدهی مناسب این خدمات توسط رسانههای دیداری، شنیداری و نوشتاری 3- حضور فعال روابط عمومی ارتش در رسانهها و فضای مجازی 4- از همه مهمتر تجلیل رهبر معظم انقلاب از خدمات ارتش و یادآوری سرهنگی که خود را پله قرار داد تا دیگران سوار شوند 5- نمایش دو رویکرد روحیه «أشِدّاءُ عَلَی الکُفّارِ رُحَماءُ بَینَهُم» 6- سرعت عمل ارتش در آمادهسازی بیمارستان اضطراری.
ارتشیان پیوند عاطفی عمیقی با مردم دارند. وقتی ملتی را عاشقانه دوست داشته باشید، برایش از جان میگذرید. این در نهاد و فطرت پاک عزیز ارتشیان است. ارتشی که شعارش در پیوند با ملت، ارتش فدای ملت بوده، این شعار را در عمل ثابت کرده است. تقدیم بیش از 48 هزار شهید ارتشی به ملت، یکی از نتایج این پیوند عاطفی ارتشیانی است که عاشقانه در خدمت ملت قرار دارند. شاید خیلیها خبر نداشته باشند که در جریان زلزله کرمانشاه، یا سیل گلستان و لرستان و خوزستان، صحنههای زیادی رخ داد که ارتشیان از جیره غذایی خودشان، از اماکن و تجهیزات ضروری خودشان هم گذشتند تا مشکل و رنج مردم کمتر شود. در زلزله سرپل ذهاب، در شرایطی که تعدادی از کارکنان ارتش هم زیر آوار بودند، یگانهای ارتشی مستقر در منطقه شتابان خود را به میان مردم رساندند و آن صحنههای شکوهمند مردم یاری را خلق کردند، چنانکه به تعبیری منقول از امیر فرمانده نیروی زمینی، مردم میگفتند ما تصور میکردیم اول ارتش وارد شهر شد و بعد زلزله آمد. در سیل، در شرایطی که ساختن پلهای مهندسی بهطور معمول چندین ماه زمان میبرد، دیدیم که چندین دهانه پل توسط عزیزان مهندسی رزمیارتش در حداقل زمان، در فرصتهای 24 ساعته و 48 ساعته احداث و در اصطلاح، روانه شد. حتی برای تسهیل مسیر دانشآموزان روستاهای خوزستان هم پلهایی احداث شد که کاربری اصلیشان نظامی است. این از نگاه مهربان و قدرشناس مردم دور نبود، اما کسی در ارتش برای این خدمات چشمداشتی نداشت. در صحنهای که سرهنگ ارتشی، بدون لحظهای درنگ و جستوجو برای یافتن وسیله کمکی، خم میشود تا پیرزنان و پیرمردان پا بر پشتش بگذارند و سوار کامیون شوند، دیگر موضوع از چشمداشت و ایثار و... میگذرد. ارتشی خود را عاشق و در خدمت ملت میداند که این ریشه در دیانت و معرفت این عزیزان دارد. اینان تکلیفشان را با آیه «أشِدّاءُ عَلَی الکُفّارِ رُحَماءُ بَینَهُم» خوانده و بر چشم گذاشتهاند. از دیگر صحنههای خدمت صادقانه این عزیزان هم حضور بیمنتشان در جبهه مدافعان سلامت است. ارتش بیشترین تعداد بیمارستان نیروهای مسلح را در اختیار دارد و از همان آغاز شیوع بیماری کرونا، همه امکانات و تجهیزات و پزشکانش را هم در راه رفع آلام ملت به کار گرفت و با حد نصاب احداث بیمارستان دو هزار تختخوابی در 48 ساعت، سرعت خدمترسانیاش به مردم را خالصانه اعلان کرد. اما چه چیزی بالاتر از اینکه در همین مدت، نهتنها از توان رزمیاش کاسته نشد که بر قدرت و توانش هم افزود و رزمایش مشترک ذوالفقار 99 و استفاده عملیاتی از موشکهای دوربرد دریایی را در آخرین اقدامش مقتدرانه اجرا کرد تا تن دشمن را به لرزه درآورد. این ارتش، در شرایط نبرد زیستی هم مقتدرانه عمل میکند و پرچم اقتدارش برفراز است.
روحیه ایثار، فداکاری و شهادتطلبی را در نیروهای ارتشی چطور میبینید؟
پاسخ این سؤال را باید در میان مردم و از مردم پرسید؛ این ارتش از همان آغاز، فداکاریاش را اثبات کرده؛ از همان ساعاتی که با امام بیعت کردند تا امروز که بر بیعتشان با رهبر معظم انقلاب استوارند. ارتشیها از زمانی که پوشیدن لباس نظامی مانند نگه داشتن پارههای آتش در دست سخت بود، با حضور و بروز بزرگانی مانند شهید فلاحی شجاعانه رخت خدمت به تن کرد. با شهادت سپهبد قرنی نخستین شهید مسئول را تقدیم نظام اسلامیکرد و بیشترین فداکاری را برای تثبیت نظام اسلامی در شرایطی که دشمنان هر ساعت در گوشهای فتنه میکردند بروز داد. تقدیم شهیدانی مانند شهید صیاد شیرازی، شهید ستاری، شهید بابایی و شهید همتی، نمونهای از 48 هزار شهید ارتش از چهار نیروی کارآزموده ارتش است. این فرهنگ ایثار و فداکاری در همه آحاد ارتش نهادینه شده است. مگر کسی فراموش میکند که در صحنه حمله ناجوانمردانه عناصر تکفیری به رژه نیروهای مسلح، خون روحانی و افسر ارتشی و سایر نیروهای مسلح در هم آمیخت و سرباز ارتشی، بیهراس جان، جلوی گلوله قد علم کرد و به نجات مردم شتافت؟ با این سابقه میگویم که ارتش، آزمون ایثار را با بالاترین نمره پشتسرگذاشته و در نگاه ملت و رهبر، عزیز است.
بنابراین بنده روحیه ایثار و فداکاری در میان نیروهای ارتش به چند دلیل در اوج میبینم؛ 1- تقدیم 48 هزار شهید به میهن 2- امنیت پایدار که با تلاش این مردان به دست آمده است. 3- پشتیبانی هوایی، زیر آتش پر حجم دشمن و به هم ریختن معادلات نبرد دشمن در دمشق سوریه.
نظرات شما عزیزان:
موضوعات مرتبط: ارتش نظامی
برچسبها: پاتوق رضا-ارتش